Bruxelles – capitala Europei

La sfârșitul lunii noiembrie, un grup de 29 elevi și 5 profesori ai Școlii Elf  au vizitat Parlamentul European din Bruxelles, la invitația domnului europarlamentar Rareș Niculescu. Prin bunăvoința dânsului, elevii școlii noastre au avut parte de o excursie de neuitat, în care au învățat despre modul de funcționare a Parlamentului European și au descoperit fascinanta capitală europeană.

Mulțumim domnului Rareș Niculescu pentru cele trei zile minunate petrecute în Bruxelles.

Parlament

Iată câteva fragmente din eseurile scrise de copii după vizita în Belgia:

Priveliște de vis (Răzvan Petri)

„Bruxelles, capitala Europei – un oraș gigant, clădiri minunate, muzee fascinante și… un grup de 29 de copii și 5 profesori. Totul a început cu un zbor cu avionul. Pentru unii, primul. La aeroportul din Bruxelles ne-am întâlnim cu oamenii care au făcut această ieșire posibilă.

Untitled4În prima zi am vizitat: Școala Europeană, Pagoda Japoneză, Mini-Europa și Atomium. Școala Europeană mi-a plăcut foarte mult. Clădirile vechi dădeau un aer aparte școlii, la fel și sala de mese sau sălile de clasă. Am discutat cu elevii români ai acelei școli și am aflat multe lucruri interesante. De exemplu, ești un elev model și treci clasa cu felicitările profesorilor dacă ai media generală 8.50. Sala profesorală era mai degrabă ca un palat. Chiar dacă școala părea o școală din rai, elevii ne-au spus că nu au prea multe pauze, iar programul este cam strict.

Un alt obiectiv vizitat a fost unul dintre cele mai interesante: Atomium. O structură în formă de atom, construită după Al Doilea Război Mondial, când toată Europa era devastată. Sincer, când ni s-a spus că o să vizităm Atomium, credeam că e vorba de o statuie de 2-3 metri pe care ne ducem să o vedem și să-i facem poze. De fapt, structura are peste 100 de metri. Priveliștea era de vis.

A doua zi a început cu vizita la Muzeul Instrumentelor. Acolo am putut privi și asculta instrumente de la 1600 I.H.R. La ce mă refer prin „ascultat”? Ei bine, la începutul turului primeai un fel de telefon cu căști, iar când te duceai în fața unei vitrine cu, să spunem, o vioară, puteai vedea un semn alb pe podea, iar dacă stăteai deasupra lui, puteai auzi acorduri duioase.

După ce am vizitat tot muzeul, ne-am îndreptat ușor, ușor spre Parlament. Acolo am vorbit cu doi deputați din partea țării noastre, printre care și Rareș Niculescu. Cei doi ne-au vorbit despre educație si despre cât de imortant este să învățăm. O doamnă ne-a prezentat-o pe Malala, o fată din Pakistan care lupta pentru dreptul fetelor la educație. Ea a fost rănită în autobuzul cu care mergea spre școală si a fost adusă în Europa pentru îngrijiri. Discursul Malalei m-a pus pe gânduri și cred că nu numai pe mine…  Apoi am vizitat Parlementariul. Acolo am aflat mai multe despre istoria Europei. Ultimul obiectiv din ziua aceea a fost Muzeul Rene Magritte. Povestea lui este tristă, dar totuși remarcabilă. Picturile lui sunt surprinzătoare în nenumărate rânduri. In spatele operelor lui se află mai multe decât am crede. Pentru o așa excursie frumoasă, aveam nevoie și de o încheiere frumoasă. Ce alt sfârșit mai bun ar fi putut avea decât o oră de plimbare prin faimoasa piață din Bruxelles? Toți am cumpărat ciocolată și suveniruri.

Cred că a fost o excursie foarte reușită – cea mai reușită de până acum… Ne-am distrat, am învățat, ni s-au deschis noi orizonturi. Oricând aș fi fericit să mai iau parte la asemenea ieșire.’’

Străzi înguste, cu aromă de ciocolată (Luca Scripcariu)

„Bruxelles – este oraşul care îi cheamă pe turişti să răspundă la farmecul său multicultural. Unul dintre cele mai aglomerate şi iubite locuri din Bruxelles este Grand Place din centrul vechi, unde stilul medieval se răsfrânge asupra străduţelor pavate cu dale şi a clădirilor bogat ornamentate. În inima centrului vechi se află unul dintre cele mai vechi simboluri din Bruxelles:  Manneken Pis.  Mica statuetă a fost îmbrăcată de 1 Decembrie în costum de căluşar.

Cei care vor să se îndulcească la propriu în Grand Place, pot vizita CIOCOLATERIILE. Un loc interesant, Mini-Europa este o expoziție imensă de lucrări miniaturale ale celor mai frumoase şi impresionante clădiri şi monumente ale lumii. Un alt obiectiv vizitat, Atomium, este un simbol al oraşului, situat lângă Parcul Mini-Europa. Construcția reproduce structura unei molecule de atom. Obiectivul are nouă sfere din oţel legate între ele prin tunele. Întreaga structură are o înălţime de 102 metri. Sfera cea mai înaltă oferă o privelişte panoramică extraordinară a oraşului.

Untitled3La Parlamentarium am descoperit o adevarată şcoală science fiction – aplicaţii multimedia dinamice şi interactive ne-au ghidat într-o călătorie de-a lungul istoriei integrării europene şi ne-au ajutat să înțelegem impactul acestei uniuni asupra vieţii noastre de zi cu zi. Muzeul de Instrumente Muzicale prezintă publicului instrumente din toate timpurile şi din toată lumea. Aici am văzut instrumente muzicale româneşti: fluiere, buhai, tulnice. Muzeul  Rene Magritte, un reprezentant de seamă al suprarealismului, este de fapt chiar casa în care a locuit şi lucrat artistul. Originalitatea lui Magritte se manifestă în primul rând prin principiul său potrivit căruia pictura trebuie să fie poezie, iar poezia trebuie să evoce misterul. „Misterul” este denumit şi  „cuvânt cheie”. Întreaga operă a pictorului a fost impregnată de încercarea de a nu dezvălui misterul.

Şi, pentru a nu-şi  dezvălui misterul, acest oraş minunat ne aşteaptă cu multe locuri nedescoperite încă. Poate într-o primăvară ne vom întoarce să ascultăm muzică de clavecin, să privim Rene Magritte, să ne plimbăm pe străzi înguste cu arome de ciocolată.”

Rețeta lui Magritte (Alexia Popica)

„Mi-a plăcut mult muzeul Rene Magritte, deoarece pe mine mă fascinează ideea de mister, mai ales exprimat prin artă. Magritte parcă respecta o reţetă ori de câte ori atingea cu pensula o pânză: amestecă 300g de mister, 250g de pasiune și 100g de culoare. Mereu tablourile lui te puneau pe gânduri, iar imaginea multora dintre ele îţi rămânea întipărită în minte ca o pată de culoare care refuză să se mai şteargă de pe o foaie imaculată.

Cred că cel mai spectaculos a fost Parlamentul. Imi închipuiam că va fi o clădire imensă plină de adulţi serioşi care toată ziua semnează acte şi fac lucruri importante, pe care oricât m-aș fi străduit, nu le-aş fi înțeles. Dar la faţa locului m-am convins că ceea ce imi imaginasem era fals, ba dimpotrivă, ceea ce am văzut acolo m-a determinat să mă mai gândesc pe ce drum să o apuc peste câţiva ani. Dacă ar fi să aleg un cuvânt care să reprezinte călătoria noastră, acesta ar fi diversitate’’.

La Parlament am dezbătut legi în joacă (Ștefania Pârlea)                                                                          

„În prima zi am vizitat Şcoala Europeană, unde am cunoscut câţiva profesori şi elevi care ne-au făcut turul şcolii lor. Apoi am urcat în Atomium, o clădire construită după cel de-al doilea război mondial. Un monument aparte, în care se putea urca doar cu liftul și pe scări rulante imense. La nivelul cel mai înalt am putut vedea aproape tot. A doua zi, am vizitat Muzeul Instrumentelor Muzicale. Acolo am văzut câteva dintre cele mai vechi instrumente aparținând fiecărei ţări.

Untitled6Pe listă a urmat Parlamentul European, unde am fost întâmpinați de câțiva parlamentari care au ținut un discurs destul de emoționant. Intr-o clădire amenajată pentru vizitatori am putut asculta istoria economică şi informații despre fiecare țară europeană în parte. Tot felul de jocuri interesante ne așteptau în fiecare încăpere. La unele jocuri ne-am distrat acceptând sau nu câteva legi sau jucându-ne cu mesele interactive.

După prânz, am ajuns la Muzeul Magritte, unde ne-au fost prezentate picturile marelui pictor belgian, Rene Magritte. Seara, am vizitat Grand Place din Bruxelles, o piaţă atrăgătoare, împodobită cu multe beculeţe, plină de magazine cu dulciuri, ciocolată şi suveniruri, de care nu te mai puteai despărți.”

Ce au în comun Turnul Eiffel și Big Ben? (Ania Petruș)

„Un obiectiv vizitat a fost “Mini Europa”. Aşa cum îi spune numele, reprezintă la nivel miniatural locuri frumoase, importante și interesante de vizitat din  Europa. Le poți chiar atinge şi îţi poți imagina că eşti acolo. De exemplu, era turnul Eiffel din Paris și la doar 5 metri mai încolo era Big Ben din Londra. O clădire impresionantă pe care am văzut-o, alcatuită din nişte bile imense, a fost Atomium, un alt simbol al capitalei Bruxelles.  Fiecare bilă adăposteşte ceva complet diferit: expoziții, magazine, muzee cu  descoperiri ale oamenilor de ştiinţă, iar vizitatorii pot admira şi panorama oraşului.

Un alt popas a fost la Muzeul Instrumentelor muzicale. Aici puteai să asculţi în timp real, prin căşti, muzica fiecărui instrument, parcă ar fi cântat special pentru tine. Muzeul de artă Rene Magritte: o provocare a imaginației, cu picturi și desene care îţi rămân întipărite în minte şi te fac să te gândești de fiecare dată la ele în alt mod.”

Impresionați de povestea Malalei (Casiana Pridea)

Untitled7„Am vizitat multe în aceste patru zile petrecute departe de casă. Dar ceea ce cu adevărat contează este faptul că am descoperit altă cultură, un alt popor, un alt stil de viaţă. Oriunde m-aș afla, aş şti că sunt două locuri fantastice în lume: Cluj-Napoca, oraşul pe care îl pot numi „acasă” şi Bruxelles, un exemplu cultural pentru orice alt oraş. Acum, când scurta călatorie s-a încheiat, am rămas în suflet cu nostalgia momentelor petrecute la Atomium, la cele două muzee, la Şcoala Europeană, o mulțime de locaţii pe care dacă ar fi să le definesc într-un singur cuvânt, acela ar fi: „cultură”.

La final, aş vrea să vă împărtăşesc câte ceva despre Parlamentul European, o locaţie care te lasă fără cuvinte. A fost plăcut să intrăm în pielea parlamentarilor şi sunt de acord că noi, tinerii,  ar trebui să ştim ce se întâmplă în asemenea instituţii. Pe de altă parte, a fost la fel de emoționant să ascult povestea de viaţă a unei adolescente de vârstă apropiată cu a mea care luptă din greu pentru drepturile sale şi ale copiilor în general. Nu aveam cum să cunosc cazul Malalei şi să îi ascult povestea dacă nu aş fi mers în excursie la Bruxelles. Pentru asta şi pentru multe altele le mulțumesc celor care au făcut această aventură posibilă.”

Școala Europeană din Bruxelles este impresionantă (Sofia Crișan)

„Şcoala Europeană este ceva cu totul minunat. Mi-a plăcut că am vorbit cu elevii români de acolo. M-a impresionat faptul că elevii nu se diferențiază, chiar dacă sunt din şapte ţări diferite. Atât de frumos au vorbit copiii de școala lor, încât, pe moment, îmi doream şi eu să fiu elevă acolo, dar nicăieri nu e ca acasă.
Cel mai mult mi-au plăcut „Mini Europa” şi Muzeul „Magritte”. La „Mini Europa”, dintre toate clădirile, cel mai mult mi-a plăcut vulcanul şi turnul Eiffel. Mi-a plăcut că în faţa fiecărei construcţii era un buton roșu, iar dacă îl apăsai se auzea imnul ţării din care făcea parte clădirea. Atomium te lasă pur şi simplu fără cuvinte. Este o clădire uriașă care reprezintă un atom supradimensionat. Cea mai înaltă parte a sa ajunge până la 102 metri. Am urcat cu toții acolo, iar priveliștea este uimitoare.

Untitled2La Muzeul Instrumentelor Muzicale mi-a plăcut enorm. Eu sunt pasionată de muzică și am văzut instrumente foarte vechi, reale, în fața mea. Am auzit melodii foarte frumoase, cântate de instrumente pe care nici eu nu le cunoşteam. Dacă şi în România ar fi muzee ca acesta…

Parlamentul European chiar mi-a plăcut, deși mă așteptam să fie plictisitor. M-a impresionat acel discurs al fetei, Malala. In Pachistan, fetele nu au voie să meargă la şcoala, dar ea voia cu orice preț să meargă, așa că a fost rănită. Din fericire, a supraviețuit și a ținut un discurs emoționant despre copiii de acolo în fața parlamentarilor, pe care l-am și vizionat.

Excursia din Belgia a fost una foarte reușită. Ne-am distrat şi mi-a plăcut că şi profesorii s-au distrat și i-am văzut altfel decât în fața clasei. Dacă ar fi să mai repet experienţa asta, aș face-o cu mare plăcere. Nu știu dacă voi mai vizita acest oraș vreodată, dar am rămas cu o amintire plăcută, pe care nu o voi uita niciodată.”

În Mini-Europa, Palatul Mogoșoaia reprezintă România (Andra Boldan)

„După părerea mea a fost o excursie foarte reuşită. Aşadar să încep cu începutul. Marţi ne-am întâlnit cu toţii la ora 12 în parcarea şcolii. Pe la 12:15 am plecat spre Târgu Mureş de unde urma să decolăm la 16:45. Urma să fie primul meu zbor aşa că mi-a fost cam frică, dar a fost un zbor linistit fără turbulenţe.

În aeroportul din Charleroi ne aştepta un autocar care ne-a dus până la hotelul unde urma să stăm. Drumul de la aeroport la hotel a fost foarte lung, dar am ajuns cu bine pe la 20:30, am cinat apoi fiecare am mers în camerele lui.

Untitled5A doua zi ne-am trezit la ora 7, am servit micul dejun şi am plecat spre Școala Europeană din Bruxelles pe care am vizitat-o. Apoi, încet, ne-am apropiat de Mini-Europa. Acolo am văzut clădiri din toată Europa. Pentru ţara noastră reprezentativ este Palatul Mogoşoaia. După ce am terminat de vizitat muzeul ne-am îndreptat spre Atomium. După vizita Atomiumului ne-am învârtit de câteva ori în jurul Atomiumului, până s-a luminat.

Joi dimineaţă am vizitat Muzeul de Instrumente, care a fost foarte interesant, pentru că la intrarea în muzeu am primit un aparat, iar de fiecare dată când ne apropiam de un exponat, auzeam în căști o scurtă melodie cântată la acel instrument. Mai apoi am mers la Parlamentul European unde domnul Rareş Niculescu, împreună cu o altă doamnă, fostă profesoară de chimie şi fizică, ne-a povestit cum e să lucreze acolo şi ce fac oamenii în fiecare zi în acel loc. Cel mai interesant loc, după părerea mea, a fost Muzeul René Magritte, unde un ghid foarte sociabil ne-a povestit despre cele mai reprezentative lucrări ale artistului. Iar pentru o încheiere frumoasă a călătoriei, am mers în Grand Place. Această excursie a fost de neuitat şi sper să mai am ocazia să merg în Belgia.”

Lasă un răspuns

Lectură și Scriere Creativă pentru Copii

În bucătăria noastră, cuvinte cu tâlc sunt puse în eprubete, din pipete curg picături de imaginație, iar bulbucii sunt șoapte ale poveștilor. Atenție: creează dependență! Proiect dedicat copiilor din clasele primare.

