Jurnal Comenius – Școala în Finlanda

Proiectul Comenius „A Cultural Treasure Chest – Good News from Our School” ne-a purtat în primăvara aceasta în Finlanda, mai precis la Rantakyla School, în localitatea Joensuu. În luna aprilie, iarna încă se strecura printe mestecenii care împânzesc Finlanda, dar am uitat de frig datorită prieteniei cu care am fost primiți. Directorul școlii, Antti Ikonen, ne-a prezentat școala și sistemul de învățământ finlandez, apoi ne-a făcut cunoștință cu ghizii noștri, care ne-au condus peste tot: câte doi elevi pentru fiecare grup de profesori. Unul din ghizi era o fetiță din România care învăța în această școală de câteva luni, într-o clasă pentru imigranți și care pentru început învăța limba finlandeză. Școala are 385 de copii și 45 de profesori, o școală mare, cu spații luminoase, cu cabinete pentru fiecare materie, materiale didactice bogate și profesori foarte bine pregătiți care de cele mai multe ori lucrează la clasă câte doi, profesorul clasei având alături un profesor de sprijin.

De ce este școala finlandeza atât de bună, cu rezultate dintre cele mai bune la testările internaționale PISA si PIRLS? Câteva date despre sistemul de învățamânt finlandez vor vorbi de la sine: copiii încep școala la 7 ani şi nu se confruntă cu examene până la vârsta de 16 ani, când susțin singurul examen important în sistemul lor educațional. Orele sunt scurte (45 min), intense și, mai ales, foarte participative. Au foarte puţine teme pentru acasă, se stimulează raționamentul critic înaintea memorizării mecanice. Învăţământul finlandez pune mare preţ pe ştiinţe şi pe practică, de aceea cele mai multe cursuri de ştiinţe au loc în laboratoare şi se concentrează pe experimente ştiinţifice. Finlandezii consideră pur și simplu că absolut toți copiii trebuie să beneficieze de același tratament. Copiii cu dizabilități învață în școlile normale. În şcolile finlandeze, copiii, părinţii, şi profesorii nu se află într-o goană nebună după competiţii şcolare, premii, titulaturi şi merite. Descoperirea propriului talent, cunoaşterea propriei persoane, a abilităţilor necesare reuşitei, sprijinirea celuilalt, şi asta în cazul tuturor copiilor, constituie rolul profesorului. Scopul şcolii este de a-i ajuta pe toţi copiii să reuşească, nu doar pe unii.

Cu un ghid care vorbește bine românește am intrat la o oră spectaculoasă, ora de muzică. Toți profesorii în Finlanda, până la clasa a VI-a, predau muzica și stiu să cânte la un instrument. La fel erau pregătiți și la noi învățătorii, care atunci când terminau școala cântau la vioară sau pian.

Ora începe cu mișcare, profesoara propune un exercițiu în care copiii se salută în toate limbile cunoscute (știau salutul hyvää huomenta/ bună dimineața în cel puțin 12 limbi). În timp ce salutau, propuneau o mișcare, de exemplu rotirea capului, mișcarea mâinilor.

Fiecare elev și-a ales apoi un instrument la care să cânte și împreună au interpretat, ca o mare formație, mai multe melodii, toate cu un ritm modern. Toți elevii învață să cânte la un instrument, unii performează la un instrument, alții doar susțin ritmul cu tobe și instrumente de percuție. Cabinetul de muzică este dotat cu o mulțime de instrumente, copiii au de unde să aleagă și atmosfera orei de muzică a fost tonică și relaxantă, copiii au repetat cu partituri, microfoane, difuzoare și multe instrumente, fără să simtă când ora a trecut.

Ne-am interesat de la profesorii finlandezi care este cel mai îndrăgit scriitor de literatură pentru copii și am aflat despre Tove Jansson, cea care a creat mominii, personaje simpatice care trăiesc în Momilandia. Așa că am făcut rost de o mascotă momin pentru copiii noștri și bineînțeles am adus cu noi cărți scrise (în engleză) de această autoare. La noi a apărut la editura Arthur cartea „Cometă în Momilandia”.

Din vorbă în vorbă, am ajuns să povestim despre literatura contemporană finlandeză și am descoperit un alt scriitor tradus la noi, Arto Tapio Paasilinna și cea mai tradusă carte a sa, Anul iepurelui, un roman fabulă a cărui acțiune se petrece departe de agitaţia oraşului şi a societăţii de consum, într-un cadru natural de basm. Aveam să descoperim și noi natura minunată din ținutul Karelia, cu lacuri întinse și vaste păduri de brazi și legende din timpuri străvechi. Medicul finlandez, Elias Lönnrot, fiind plictisit de viaţa din îndepărtatul orăşel Kajaani, în anii 1800, a făcut câteva excursii în sălbăticia provinciei Karelia pentru a aduna „rune” de la localnicii povestitori. Lucrarea rezultată, mitul naţional al Kalevalei, l-a inspirat şi pe JRR Tolkien în cartea sa, Stăpânul inelelor.

După lecția ținută în Parcul Național Koli, unde am aflat despre legendele finlandeze, ne-am întors la școală și am asistat la alte ore interesante. O lecție de istorie despre Antichitate ne-a arătat că ora de istorie completată de dramatizare îi ajută pe elevi să înțeleagă mai ușor faptele petrecute în primele secole ale civilizației. Totul este dinamic, elevii prezintă date istorice apoi împreună cu profesoara simulează un atac, toată clasa e în mișcare. Din oră nu lipsesc proiecțiile multimedia și discuțiile la care sunt antrenați toți elevii. Din nou, o oră dinamică, cu aplicații practice, așa cum ne-o arată și imaginea. Cel mai uimitor lucru este că orele văzute ne arată clar care este modul în care elevii finlandezi învaţă. Într-o şcoală modernă a învăța presupune a explora împreună, a descoperi îndrumat de profesor, a pune accent pe gândire critică și creativitate. Și elevii finlandezi au teme pentru acasă, dar acestea sunt sub formă de proiect, elevii sunt puși în situația de a descoperi utilitatea soluțiilor în diferite aspecte practice.

Am descoperit însă ceva ce mi-a amintit de perioada în care eram elevă, orele de lucru manual desfășurate în atelierul de croitorie pentru fete și atelierul de tâmplărie pentru băieți. Fetele își croiau pantaloni scurți și învățau să coase la mașină iar băieții lucrau un joc Domino din lemn. Și noi am avut cândva astfel de ore plăcute și practice. Ce impresionează în școlile finlandeze este dotarea atelierelor, dulapuri pline cu unelte de tâmplărie, materiale de toate tipurile, aparate de sudură, o duzină de mașini de cusut în sala de croitorie. Ce se vede peste tot este capitalul masiv investit în educație de către stat. Rezultatul: în mai puțin de 10 ani, Finlanda a trecut pe primele locuri din lume ca bunăstare socială si bogăție.

Nu e nicio problemă daca elevii sau profesoara stau cât mai comod. Toți sunt atenți la cei care prezintă un proiect:

Marinela Scripcariu
(articol publicat în revista „Consilierul de lectură”)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Lectură și Scriere Creativă pentru Copii

În bucătăria noastră, cuvinte cu tâlc sunt puse în eprubete, din pipete curg picături de imaginație, iar bulbucii sunt șoapte ale poveștilor. Atenție: creează dependență! Proiect dedicat copiilor din clasele primare.

%d blogeri au apreciat asta: